Projektai, konkursai

 
2020 m. gegužės 13-17 dienomis lopšelyje-darželyje „Varpelis“ buvo įgyvendinamas projektas „Magiškas STEAM pasaulis“, kurio tikslas - ugdomojoje veikloje taikyti STEAM elementus. STEAM – tai patirtinis ugdymas, apjungiantis gamtos mokslą, technologijas, inžineriją, menus ir matematiką.

Į projekto vykdymą įsitraukė lopšelio-darželio grupės. Visą savaitę vaikai išbandė daugybę puikių užsiėmimų, kurių metu žaidė kitaip ir patyrė netikėtus raidžių, skaičių, spalvų pažinimo, skaičiavimo, rūšiavimo, brėžinių skaitymo, kūrybos, architektūros būdus, išbandė inovatyvių skaitmeninių technologijų galimybes. Siekdami vaikus sudominti, skatindami tyrinėti, kurti, analizuoti, daryti išvadas, pedagogai dalinosi netradicinėmis idėjomis, kurias integravo į kasdieninę ugdomąją veiklą. Projektą organizavo lopšelio-darželio auklėtojos Inga Čičinskienė, Nida Šaparnienė, Laimutė Lašienė ir neformalaus ugdymo mokytoja Violėta Deksnienė.


https://www.youtube.com/watch?v=4sV2K1pNlMg
 
 
 
STEAM kūrybinis projektas

Projekto tikslas - pasitelkiant į pagalbą STEAM temas, ieškoti metodų, kurie leidžia vaikams ugdymo
proceso metu būti aktyviais ugdymo(si) dalyviais.

Uždaviniai:
1. Telkti vaikus į komandas, skatinti kelti klausimus, problemas.
2. Skatinti savarankiškai numatyti ir parinkti medžiagas tyrinėjimui, eksperimentams, rasti tinkamą būdą problemoms spręsti.
3. Dalintis savo įspūdžiais, patirtimi bei gautu rezultatu su bendraamžiais.

Projekto trukmė: 2019-11-04 – 2019-11-14

SUKURTI METODAI





Kūrybinė veikla „Kaip pasigaminti karūną?“    
„Boružiukų“ grupės vaikai 3 m.  Auklėtoja Laimutė Lašienė
Idėja. Grupėje yra dėžė, kurioje įvairių pasakų personažų drabužiai. Mergaitės apsirengia princesių suknelėmis. „O kur mums gauti karūnas? Mes gi princesės!?”- klausia Odilė. 
Pasvarstymai. 
* „Aš tai turiu namie karūną“ – sako Deivilė;
* „Aš tai neturiu karūnos, tik lankelį su vienaragiu“ – Rugilė;
* „Paprašysiu mamos man nupirks parduotuvėj“ - Milana 
*„Mano mama tai siūna daug visko“ – Tijus 
*„Galima  piešti“ -  Tajus
                                                                                                                              
Tikslas. Naudojant įvairias medžiagas ir priemones pasigaminti karūnas.                                      
Uždaviniai. 
* Kurs ornamentus, lavins kūrybinius gebėjimus, vaizduotę; 
* Dirbs grupelėmis bendraus, bendradarbiaus;  
* Pristatys karūnas - ugdys drąsą, pasitikėjimą savimi, tobulins kalbėjimo įgūdžius.
Rezultatas: Kiekvienas pasigamino po karūną ir jomis puošiasi žaisdami vaidmeninius žaidimus.   Sužinojo, kad karūnas galima ne tik pirkti parduotuvėje, bet ir pasigaminti patiems naudojant likusius nuo dovanų pakavimo popierius, karoliukus. 





„Kas tie gamtos reiškiniai?“ 
„Lašiukų“ gr. 4 metų vaikai. Auklėtojos: D. Končienė, A. Jakubonienė, S. Igaunienė
Tikslas: Stebėjimų ir eksperimentų būdu formuoti vaiko suvokimą apie gamtos reiškinius: vaivorykštė, vandens apytakos ratas, ugnikalnio lavos išsiveržimas.
Apibendrinimas:
1. Eksperimento „Saldainių vaivorykštė“ metu vaikai stebėjo spalvų išsiliejimą, atpažino ir įvardino vaivorykštės spalvas.
2. Atlikdami eksperimentą „Ugnikalnio lavos išsiveržimas“ vaikai stebėjo vykstantį procesą susimaišius skirtingoms medžiagoms: actui, sodai, indų plovikliui, maistiniams dažams.
3. Peržiūrėję informacinę pateiktį (https://www.youtube.com/watch?v=iDFZb_xO8dI ) apie vandens kelionę, vaikai su auklėtojos pagalba pasigamino vandens apytakos rato schemą, užsiklijavo ant lango ir stebėjo kaip vyksta vandens kelionė.



 
„Drugelių“ grupės vaikai, 5-6 metų amžiaus. Auklėtojos: Nida Šaparnienė,  Daiva Šarkauskienė.
Problema:  Adomas 5,7 m. „Auklėtoja pažiūrėk, koks užklijuotas lipdukas ant durų. Kodėl užbraukta mašina,  ar čia negalima leisti dūmų ir  jais kvėpuoti? Vadinasi, mes galim apsinuodyti šiais dūmais.“
Hipotezė: Matas 5,6 m. „Jo, pažiūrėk, čia dėl įjungto variklio. Bet jei mes atskristume oro balionu, tai juk neterštume oro.“
Tikslas. Pasitelkiant STEAM, sudaryti sąlygas vaikų mokėjimui iškelti problemas, paskatinti motyvaciją kurti, konstruoti, išreikšti iniciatyvumą pristatant projektą.
Priemonės: įvairios antrinės žaliavos (kokteilio šiaudeliai, spalvoto popieriaus likučiai), balionai, lininė virvė, kėdės, kompaktiniai diskai, karšti klijai, juodas markeris, skalbinių segtukas.
Rezultatas. Vaikai sukūrė panašias į ateities skraidymo priemones, kuriomis jie galėtų atskristi į darželį neteršdami aplinkos.



,,Saulės zuikučių" grupė (6-7 metai). Priešmokyklinio ugdymo pedagogė Kristina Gasiūnienė




,,MANO BATAI BUVO DU“
"Kiškių" gr. 3-4 metų amžiaus vaikai. Auklėtojos: Meilutė Kvedaravičienė, Aušrė Jakubonienė
IDĖJA: Vaiko mama į grupę atnešė išaugtus batukus: ,,tegul vaikai žaidžia“. Mergaitės batukus pradėjo matuotis, lyginti su savo. Taip kilo mintis ,,ar daug vaikai žino apie batus?“
KALBA VAIKAI:
 ,,Maži batai būna lėliuko“ (Akvilė).
,,Kai lyja lietus ir aš namo einu su skėčiu, su guminiais einu per balas“ (Mingailė).
,,Didelius batus nešioja mamos ir tėčiai“ (Gabija).
,,Kai sušlampa kojos reikia važiuoti namo“ (Sangailė).
,,Guminiai batai skirti balom“ (Ligita).
,,Kai šalta su basutėm –geriau basom eiti, kad nesušlaptum kojų“ (Tajus).
VEIKLOS.
      1. Kokius batus nešiojo senovėje? Vaikai darželio muziejuje susipažino su vyžomis, klumpėmis. Aptarė iš ko pagaminta. Išbandė jas praktiškai.  
      2. Kokie batai būna? (matavo, lygino pagal dydį, aukštį)
      3. Ieškojo atsakymo: ,,ar batai skęsta?“
      4. Kas būtų, jei dingtų batai? (,,Minčių lietus“)
 


„Ežiukų“ grupė. 1,5-2,5 metai.Auklėtojos I. Švelnienė ir E. Miškūnienė
Tema: „Švaru- nešvaru“
Tikslas: Padėti pastebėti nešvarumus ant rankų, drabužių ir aplinkoje, bei suprasti, kad purvą panaikina vanduo ir muilas.
      Uždaviniai:  
           1. Atlikdami kūrybinius darbus vaikai pastebės, kad išsipurvina rankos ir drabužiai.
       2. Muilo ir vandens pagalba išmoks pašalinti nešvarumus.
       3. Žaisdami su muilo burbulais patirs džiugias emocijas.
Rezultatas: Įvairių veiklų metu vaikai geba pastebėti  purvinas rankas ir supranta, kad jas reikia plauti, smagiai žaidžia su muilo putomis ir burbulais.



Eksperimentas „Skęsta – neskęsta“

„Katinėlių“ gr. 2 m. vaikai. Auklėtoja Nijolė Skukauskienė
Tikslas – skatinti eksperimentuoti, stebėti kas vyksta, daryti išvadas įvardinant „skęsta, neskęsta“.
Darbo eiga.
Į didesnį indą įpilame vandens. Vaikai ima po vieną daiktą ir deda į indą su vandeniu. Stebi kas vyksta, pasako nuskendo jo į vandenį įdėtas daiktas ar ne. Pabaigoje su graibštukais traukia iš vandens po vieną daiktą.


„Žiogelių“ grupės vaikai, 4-5 metų amžiaus. Auklėtoja Inga Čičinskienė
Idėja: Vaikai į grupę atsinešė balionų.
Hipotezė: Kipras 5,2 m. „O ką įdomaus galime padaryti su balionais?“.
Tikslas: Sudaryti sąlygas vaikams išradingai ir linksmai kurti, ieškoti atsakymų į iškeltą klausimą.
Priemonės: Dubenėlis šaltam vandeniui, dubenėlis karštam vandeniui, plastikinis butelis, balionas.
Rezultatas. Kas atsitinka? Kai butelis pastatomas į dubenį su karštu vandeniu, balionas išsipučia. Taip įvyksta todėl, kad dėl karščio oro molekulės juda tolyn viena nuo kitos. Oras butelio viduje išsiplečia ir jam reikia daugiau vietos. Taigi, jis plečiasi į baliono vidų ir jį išpučia. Kai butelis pastatomas į šaltą vandenį, molekulės traukiasi viena prie kitos. Orui butelyje užtenka vietos, todėl balionas subliūkšta. Dėl tokio oro plėtimosi ir susitraukimo balionas pats pučiasi  arba bliūkšta.


Gamtos mokslai
Pedagogė: Rimutė Mateikienė
Eksperimentas: Ar visada sunkesni daiktai skęsta vandenyje?
Tikslas: Sverti daržoves, vaisius, palyginti juos pagal svorį, veiklos metu išbandyti, kurios plaukia vandenyje, o kurios skęsta. Daryti prielaidas, išvadas.
Priemonės: daržovės, vaisiai, svarstyklės, dubuo su vandeniu, užduoties lapas, rašymo priemonė
Išvada: Ne visos didelės, sunkios daržovės ar vaisiai skęsta vandenyje. Kopūstą laiko oro tarpai tarp lapų, moliūgą – oro tarpai jo pilvelio viduje, apelsiną, citriną saugo žievė. Nulupti jie skęsta. Daržovės ir vaisiai, kurie turi mažai oro tarpų ir daug sulčių, skęsta.



IKT
Pedagogė: Rimutė Mateikienė
Tikslas: Išbandyti įvairias IKT priemones ir būdus informacijos paieškai, garsinės analizės įgūdžių tikslinimui, pasakos sekimui. Tikslinti naudojimosi kompiuterio klaviatūra, įrankių juosta, programavimo įgūdžius.
Priemonės: kompiuteris, interaktyvus žaidimas ,,Sudėk žodį“, išmanios bitės, žaidimo laukas, pasakos ,,Pagrandukas“ kortelės
Išvada: Kompiuteryje galima surasti patinkančią muziką, jos klausytis, šokti zumbą, daryti mankštą. Galima žaisti visokius žaidimus, piešti ir parašyti vardą, kad kompiuteris išsaugotų darbelį. Galima rašyti labai gražias spalvotas raides iš saulučių, žvaigždučių, snaigių. Su ,,bitėm“ galima pasaką pasekti, tik reikia joms sukurti kelią.


Inžinerija
Pedagogė: Rimutė Mateikienė
Konstravimas
Tikslas: Panaudoti įvairias konstravimo priemones daiktų kūrimui, lavinti gebėjimą kurti pagal brėžinius, instrukcijas, pavyzdžius, išbandyti skirtingus detalių sujungimo būdus.
Priemonės: įvairūs konstruktoriai, konstravimo lazdelės, žaidimas ,,Tangram“
Išvada: Galima konstruoti pagal paveikslėlį, o galima pačiam sugalvoti. Iš vienodų detalių galima sukurti daug skirtingų darbelių: bibleidų, barškučių, mašinų. Iš lazdelių galima šulinį pastatyti. Instrukcijose, brėžiniuose parodyta, kokias detales reikia paimti, kaip jas sujungti, sudėti.



Matematika
Pedagogė: Rimutė Mateikienė
Didaktinis žaidimas ,,Išridenk ir suskaičiuok“
Tikslas: Pagal iškritusių taškų kiekį surasti skaitmenį, sudėti veiksmą. Tikslinti skaičių grafinį vaizdą, skaičiavimo, komandinio darbo įgūdžius.
Priemonės: du žaidimo kauliukai, konstruktoriai su skaičiais, ženklais + =, spalvoti skrituliukai (įsivertinimui)
Išvada: Iškritę taškai parodo, kokius skaičius žaidėjų pora turi paimti. Iš dviejų skaičių galima sudaryti sudėties veiksmą ir suskaičiuoti kiek taškų bus iš viso.


Menai
Pedagogė: Rimutė Mateikienė
Mandalų kūrimas
Tikslas: Iš vaisių, daržovių atspaudų kurti mandalas, derinti spalvas, formas, iš pasikartojančių elementų kurti raštą.
Priemonės: daržovės, vaisiai, skritulio formos popieriaus lapai, akvarelė, guašas
Išvada: Įvairiai perpjautos daržovės ir vaisiai palieka skirtingų formų atspaudus. Iš atspaudų galima kurti gėles, saules, visokius piešinius.


„Pelėdžiukai“ grupės vaikai, 5-6 metų amžiaus. Auklėtoja Albina Kasparienė.
Vaikų mintys
Grįžtant iš pasivaikščiojimo Šepkos parke, vaikai pamatė namelius (elektros skydinę) ir jiems iškilo
klausimas:
-Auklėtoja, kam šitie nameliai reikalingi?
-Elijus, aš žinau... Čia toksai dėdė su ilgom rankom ir kojom gamina elektrą (vaiko kalba netaisyta).
-Adrijus: Aš žinau, šis ženklas reiškia, kad čia elektra...
Problema: Vaikai turi mažai žinių apie elektros gamybą, jos panaudojimo galimybes, atsinaujinančius
ekologiškus šaltinius.
Tikslas. Pasitelkiant STEAM, sudaryti sąlygas vaikų mokėjimui iškelti problemas, paskatinti motyvaciją kurti, konstruoti, išreikšti iniciatyvumą pristatant projektą.
Priemonės: Eksperimentui - citrinos, varinės monetos, vinys, laidai, pemputė. Sulčių gamybai – vaisiai, sulčiaspaudė. Vėjo jėgainės gamybai – popierius, vinys, panaudotos vienkartinės stiklinės. Vandens žibintui – smėlis, kriauklės, akmenukai, du skirtingų dydžių parmatomi indai, žalumynai. IKT
Rezultatas. Vaikai sužinojo, kad elektrikas – tai paprastas žmogus ir jos negamina. Išsiaiškino, kaip sudaroma elektros grandinė. Susipažino kokių saugos priemonių reikia naudojantis elektros prietaisais. Kaip sukonstruota sulčiaspaudė, kokios detalės, kodėl reikia saugoti pirštukus spaudžiant sultis.