IU „Boružiukų“ gr. vaikai 4m.
IU mokytoja D. Šarkauskienė
Situacija Rudenį, medžių lapams pradėjus keisti spalvą, vaikai vis atsinešdavo jų į grupę, rodydavo vieni kitiems, aptardavo jų spalvas, lygindavo pagal dydį ir formą. Ir visi vieningai nuspręsdavo, kad patys gražiausi lapai yra spalvoti. Iškilo klausimas: o kodėl jie keičia spalvą rudenį ir kaip tai vyksta?
Tikslas Atliekant eksperimentą „Chlorofilo išsiskyrimas“ išsiaiškinti, kad lapuose „gyvena“ ir kitos spalvos.
Priemonės - žali augalų lapai, dubenėliai, didesni akmenukai, dezinfekuojamasis skystis, žirklės, indas, vanduo.
Eksperimento eiga – žirklėmis į dubenėlius sukarpome žalius augalų lapus. Naudodami akmenis, juos sutriname iki smulkios masės, į kurią pilame vandens ir kelis lašus dezinfekuojančio skysčio .Gautą skystį supilame į indą ir merkiame popierinio rankšluosčio juosteles. Po valandos juosteles ištraukiame ir paliekame džiūti. Stebime atsiradusias spalvas.
Rezultato aiškinimas: žalia lapų spalva yra iš chlorofilo, kurį lapai naudoja gamindami maistą. Rudenį, dienoms trumpėjant, medžiai jaučia, kad artėja žiema. Kadangi jų lapai neišgyventų šaltomis, tamsiomis žiemos dienomis, medis nusprendžia „paleisti“ lapus. Todėl medis nustoja gaminti naują chlorofilą, tada pasimato kiti lapuose esantys pigmentai- kitos spalvos.
Vaikų mintys:
Rugilė „Va pažiūrėkit matau kitą spalvą - geltoną“
Vilius „Man tai čia labiau panašu į oranžinę spalvą“
Aronas „Aš tai matau net rudos spalvos“
Lėja „Dabar žinosiu, kad lapas pats turi kitų spalvų“
Hubertas „Ir jos atsiranda, kai atšąla oras“.
Pasiekimų vertinimas. Vaikai ruošė medžiagas eksperimentui bendraudami ir bendradarbiaudami, tarėsi, kiek kokių lapų reikia sukarpyti, atsargiai elgėsi su priemonėmis, atidžiai stebėjo procesą ir aptarė rezultatus.