2024 m. vasario 26 d., pirmadienis

Stiklinė iš ledo

Grupė “Boružiukai” ( 4-5 m.)

IU mokytoja L. Lašienė

Situacija: grupėje su vaikais aiškinomės kokie gėrimai sveiki ir kokių gerti kuo rečiau. Vaikai vardino: sultys, kakava, pienas, arbata. Prisiminėme, kad vasarą rinkome vaistažoles, iš kurių sveika virti arbatą. Nusprendėme gerti čiobrelių arbatą. Mergaitės dengė stalą: dėliojo servetėles, šaukštelius ir vienkartines popierines stiklines, bet...jų neužteko visiems vaikams. Pasitarę kitiems draugams išdalino vienkartines plastikines stiklines.

* Geriant arbatą diskutavome – ar gali būti stiklinės ne tik iš popieriaus (vienkartinės), plastikinės, bet ir pagamintos iš kitokių medžiagų?

Vaikai kalbėjo:

Emilija - „Namie aš irgi turiu indelių, ne indeliai, bet ten stiklinės, iš jų galima gerti viską“.

Vilius „Virtuvėlėj matėt, yra medinės mažos stiklinės“.

Ąžuolas – „O gal iš popieriaus suklijuoti?“

Hubertas – „Taigi sušlaps ir bus viskas...“

Atilė – „Stiklinės būna iš stiklo baltos, jos „matomos“.

 

Kilo mintis šaldant vandenį pabandyti pasidaryti stiklines.

Tikslas: Eksperimentuojant su skirtingo dydžio plastikiniais indais, šaldant vandenį, iš ledo išgauti stiklinės formą.

Priemonės:  vanduo, spalvotas vanduo, skirtingo dydžio plastikiniai indai, mediniai iešmeliai, pipetės, padėklai, ąsotis, popierinis rankšluostis.

Atlikta veikla: apžiūrėjome stiklines, jos įvairios: aukštos ir žemos, plačios, mažos. Aukštį matavo naudodami medinius iešmelius, pastatę šalia lygino vieną stiklinę su kita, rinkosi kokį dydį darys. Buvo du pasirinkimo variantai: vieni vaikai vandenį pylė į plačius vienkartinius puodelius, į juos įstatė vienkartines stiklines, tuščios stiklinės virto. Ką daryti? – įpylė spalvoto vandens, tada stiklinės puodelyje stovėjo. Kiti vaikai į mažesnes formas pripylę skaidraus vandens, uždengė jas dangteliu. Vandens reikėjo pilti tiek, kad uždėjus dangtelį jis neišsilietų. Formas su vandeniu per naktį šaldėme.

Problemos sprendimas:

Prieš išimant iš formų sušalusį ledą, pasiruošėme: į vonelę pripylėme šilto vandens, padėjome padėklus, medinius iešmelius, medinius šaukštus, popierinį rankšluostį, pipetes.

Išimti iš formų ledą, vaikai ėmėsi skirtingų sprendimo būdų: vieni lašino vandenį ant ledo stiklinėje, kiti stebėjo draugus, dar kiti formas merkė į indą su šiltu vandeniu, apvertę formą daužė dugną.

Rezultatas:

Mažesniuose induose, išėmus iš formos, ir nuėmus dangtelį gavosi stiklinė. Vaikai pipete lašino spalvotą vandenį, vanduo laikėsi kaip tikroje stiklinėje. Kitiems - iš didesnių puodelių vidurio išėmus stiklines su vandeniu, stiklinės forma nesigavo -  liko ledo rėmas be dugno, lašinant vandenį jis išbėgo į padėklą.

Po vienos valandos ledo rėmai be dugno ištirpo; mažos ledo stiklinės ištirpo po dviejų valandų.

Išvada: kad gautųsi stiklinė su dugnu, nereikia dėti kitos stiklinės iki indo į kurį dedam dugno, užteka įdėti dangtelį su „nosyte“.

Palyginimas.

Vaikai:

·         Iš ledo stiklinės ištirpo“ – Eva

·         „Tikros stiklinės netirpsta, tik sudūžta jei krenta ant žemės“ – Vilius

·         „Bet jei kaip pas mus yra, iš plastiko tai nesuduš“ - Lėja

·         „Ledo stiklinės mažos ir šaltos, krenta kai imi“ – Aronas