Ikimokyklinio ugdymo mokytoja: Inga Čičinskienė
IU „Bitučių“ grupės 5 metų vaikai
Situacija. Žiema – tai labai gražus ir smagus laikas, ledas, sniegas, smagios veiklos. Kai mokytoja atėjo į darbą, vaikai pastebėjo jos batus.
Gabrielis: O kodėl tavo batai balti?
Visi kartu išsiaiškinome, kad tai nuo druskos. Vaikai pasakojo, kad yra matę, kaip ant nuvalytų šaligatvių, kelio važiuoja sniego valytuvai ir barsto ž su druska.
Kilo klausimas, kodėl naudoja druską ledui tirpdyti ant šaligatvių ir kelių?
Tikslas. Eksperimento metu išbandyti, stebėti ir išsiaiškinti druskos ir kitų maisto medžiagų poveikį ledui.
Priemonės: Ledo kubeliai, valgomoji druska, cukrus, pipirai, virtuvinės svarstyklės, lėkštutės, chronometras, šaukštelis matavimui.
Darbo eiga. Video medžiagos apie kelių ir šaligatvių peržiūrą žiemos metu peržiūra ir analizavimas. Ledo kubelius pasveriame, užrašome jų svorį ir sudedame į keturias lėkštutes. Pasveriame po šaukštelį druskos, cukraus ir pipirų. Ant pirmo kubelio užpilame šaukštelį druskos, ant antro šaukštelį cukraus, ant trečio kubelio šaukštelį pipirų. Ant ketvirto kubelio nepilame nieko. Nustatome chronometrą ir palaukiame 5 minutes, kad pamatytumėme poveikį.
Priemonių, darbo eigos ir laukiamo rezultato aptarimas.
Eksperimento rezultatai. Eksperimente kaip kontrolė buvo laikomas paprastas ledo kubelis. Po 5 minučių greičiausi tirpo ledo kubelis ant kurio buvo užpiltas šaukštelis druskos. Ledo kubelis ant kurio buvo užpiltas cukrus irgi tirpo, bet ne tiek daug kaip su druska. Ledo kubelis su pipirais beveik netirpo. Taip pat labai mažai tirpo ir kubelis be jokių priedų. Nuo ledo kubelių nuvalėme druską, cukrų, pipirus ir vėl juos pasvėrėme. Padarėme išvadas, kad greičiausiai ledą tirpdo druska. Todėl kelius ir šaligatvius barsto žvyro ir druskos mišiniu.
Gabrielius: O jeigu pabarstytų pipirais?
Gabija: Pipirai labai brangūs.
Gabrielis: O jeigu barstytų cukrumi, būtų saldu.
Augustas: Negalima valgyti ledo ir sniego, nešvaru.
Nojus: Skanus vanduo su cukrumi
Patricija: Man skaniausia su druska.